Γεννήθηκε στην Ιρλανδία και μεγάλωσε στην Κομητεία Κορκ. Γύρω στην ηλικία των εννιά είδε τον Έλβις Πρίσλεϋ στην τηλεόραση κι αποφάσισε ν' ασχοληθεί με την κιθάρα, μαθαίνοντας μόνος του. Κέρδισε σ' ένα διαγωνισμό στα δώδεκά του χρόνια την πρώτη του ηλεκτρική κιθάρα. Έφηβος ακόμα άρχισε να παίζει διασκευές σε επιτυχίες της εποχής και support σε διάφορες μπάντες με το πρώτο του συγκρότημα, τους Fontana Showband. Στα 16 του έφτιαξε τη δικιά του μπλουζ μπάντα, τους Impact, με τους οποίους έπαιξε στη Γερμανία και την Ισπανία το 1965-66. Σ΄αυτές τις περιοδείες είχε μαζί του και τη Battered Strat, τη Stratocaster που θα τον συντρόφευε σ' όλη την υπόλοιπη καριέρα του, και που αγόρασε σ' ένα μαγαζί στο Κορκ το 1961. Η κιθάρα λέγεται ότι ήταν η πρώτη του είδους της στην Ιρλανδία, και την είχε παραγγείλει κάποιος άλλος showband μουσικός, που άλλαξε γνώμη επειδή δεν του άρεσε το χρώμα· έτσι, η κιθάρα κατέληξε στα χέρια του Ρόρυ για μόλις εκατό λίρες.
Πριν καλά-καλά κλείσει τα είκοσι έγινε παγκόσμια γνωστός με τους Taste, που σχηματίστηκαν το 1966 από τον ίδιο και τους Τζον Γουίλσον και Ρότσαρντ ΜακΚράκεν. Κυκλοφόρησαν δυο lp's (Taste και On the boards) και δυο ζωντανά άλμπουμ (Live at Montreux και Live at the Isle of Wight), ενώ συμμετείχαν σε μερικά απ' τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά φεστιβάλ της εποχής κι έκαναν και μια περιοδεία στην Αμερική.
Ακολούθησε μια σειρά επιτυχημένων δίσκων. Το 1975 υπέγραψε συμβόλαιο με την Chrysalis, κυκλοφορώντας το Calling Card του 1976, με παραγωγή απ' τον Ρότζερ Γκλόβερ των Deep Purple, που θεωρείται ο κορυφαίος δίσκος του. Επισκιάστηκε όμως, όπως και η συνέχεια της καριέρας του, απ' την τότε έκρηξη του πανκ. Αυτό δεν τον εμπόδισε να συνεχίσει να κυκλοφορεί πολύ καλούς δίσκους, όπως το Top Priority και το Photo Finish.
Ο Ρόρυ συνέχισε να παίζει σε όλο τον κόσμο, ενώ οι δισκογραφικές του παρουσίες έγιναν σπανιότερες τη δεκαετία του '80. Στις 12 Σεπτέμβρη 1981 εμφανίστηκε και στην Ελλάδα, στο γήπεδο της Νέας Φιλαδέλφειας. Η συναυλία, μια απ' τις πρώτες συναυλίες ξένων καλλιτεχνών που έγιναν στη χώρα, είχε 40.000 θεατές και συνοδεύτηκε από σοβαρά επεισόδια με την αστυνομία, από τη Φιλαδέλφεια μέχρι τον Περισσό. Σύμφωνα με την περιγραφή του ίδιου του Ρόρυ: "Ήμασταν βρεγμένοι, τα μάτια μας δάκρυζαν κι όλοι φοβηθήκαμε. Η συναυλία από μόνη της ήταν καταπληκτική. Αλλά ήταν επικίνδυνη. Απλά δεν ήθελα να πεθάνω σ ένα γήπεδο ποδοσφαίρου στην Ελλάδα, χωρίς να ξέρω καν τι συνέβαινε....". Την επόμενη μέρα, οι εφημερίδες κυκλοφόρησαν με πρωτοσέλιδα όπως "Κάηκε ή Νέα Φιλαδέλφεια από τους ροκάδες". Η συναυλία αργότερα κυκλοφόρησε σε bootleg με τίτλο Live in Athens.
Ο τάφος του Γκάλαχερ στο Κορκ της Ιρλανδίας
Ο Ρόρυ Γκάλαχερ θεωρείται ένας απ' τους κορυφαίους κιθαρίστες της λευκής μπλουζ μουσικής, τόσο για τα καμπανιστά του σόλο και τις καινούργιες ιδέες στη σύνθεση, όσο και για το πάθος και τη δεξιοτεχνία της ερμηνείας του. Πολλοί σύγχρονοι κιθαρίστες της ροκ και της μπλουζ τον θεωρούν κύρια επιρροή τους. Ακόμα, ήταν μια απ' τις πιο σεμνές και συνεπείς παρουσίες της ροκ. Όταν το 1976 το τραγούδι Edged In Blue είχε γίνει πολύ δημοφιλές στην Αμερική και η ξεχωριστή κυκλοφορία του ήταν σίγουρο ότι θα του χάριζε ακόμα πιο πλατιά επιτυχία, αρνήθηκε να το κυκλοφορήσει σαν single, αντιμετωπίζοντας τη δουλειά του Calling Card σαν σύνολο. Αρνήθηκε την πρόσκληση να γίνει μέλος των Rolling Stones το 1974, επειδή πίστευε ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο με την αντίληψή του για τη μουσική. Έπαιξε όμως με μερικά απ' τα μεγαλύτερα ονόματα της μπλουζ, όπως ο Μάντι Γουότερς, ο Άλμπερτ Κόλινς, ο Τζέρι Λι Λιούις, ο Λόνι Ντόνεγκαν κι ο Αλέξις Κόρνερ. Και ποτέ δε σταμάτησε να βάζει πάνω απ' όλα, ακόμα κι απ' την προσωπική του ζωή και την υγεία του, αυτό που θεωρούσε ότι τον ολοκλήρωνε σαν καλλιτέχνη και σαν άνθρωπο: την αγάπη του για τα μπλουζ και το πάθος του να παίζει μουσική.
! ! !